Po dnešním vyjádření ředitele Finanční správy Martina Janečka na serveru Aktuálně.cz, je jasné, že většina eshopů, pokud chce i nadále zachovat pro zákazníky platbu kartou, bude muset podvádět. Technicky totiž není možné ze strany provozovatele shopu vědět o platbě v limitu, který předepisuje zákon. Odborníci na ecommerce na to opakovaně upozorňovali, na jejich námitky však nebyl vzat potaz. Nejedná se přitom o několik podnikatelů, eshopů je v Česku přes 30 tisíc.
Další řešení je vystavovat účtenku s FIK kódem ještě před platbou, což nakonec doporučuje i Janeček, tedy už ve chvíli, kdo zákazník provede objednávku. To však v praxi povede, že klidně i třetina takových účtenek skončí vystornovaná. Je totiž běžné, že zákazníci platbu kartou nedokončí. A eshop na sebe “upozorní” příliš vysokým stornem v porovnání třeba s kamennou prodejnou. To povede ke kontrolám ze strany finančních úřadů. Finanční správa totiž ve statistikách neodliší, jedná-li se o eshop nebo kamenný obchod, kde bude storen minimálně.
“Zákon o evidenci tržeb stanoví, že poplatník je povinen zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději při uskutečnění evidované tržby. Tuto povinnost můžete v souladu s výše uvedeným splnit před tímto okamžikem, například v okamžiku přijetí objednávky. Další možnou variantou je technické řešení, které umožní odeslání datové zprávy a vystavení účtenky automaticky zabezpečit v zákonem stanoveném limitu, tj. nejpozději v okamžiku vydání příkazu k provedení platby. K potvrzení provedení platby ze strany provozovatele platební brány obvykle dochází až později a zaslání údajů o evidované tržbě a vystavení účtenky v tomto okamžiku je v rozporu se zákonnou úpravou, varuje Janeček ve rozhovoru se čtenáři na Aktuálně.cz.
Úředník, který zřejmě vůbec netuší, jakým způsobem v praxi platby kartou funguji, tak tlačí podnikatele buď do toho, aby na sebe upozorňovali jako na podvodníky, nebo neupozorňovali, ale rovnou se jimi stali. Nic jiného nezbude například zákazníkům největšího českého poskytovatele pronajímaných eshopů Shoptet. I ti budou nuceni postupovat při vystavování účtenek do EET v rozporu se zákonem. “V Shoptetu účtenku vystavíme v okamžiku, kdy majitel eshopu zjistí ze mu zákazník zaplatil, ” uvedl na Facebooku Miroslav Uďan, majitel Shoptetu. To je v lepším případě několik vteřin po zaplacení, běžně ale i několik minut či později. Zdá se to jako hloupost a je to proti logice, stát totiž o “svou” evidenci nepřijde, nicméně podle šéfa finanční správy to je “v rozporu se zákonnou úpravou”. Tedy pokutovatelné. A pokuty mohou být u opakovaných případů, což je u eshopu během dne i několikrát opravdu smrtící.
A existuje z toho cesta ven? “Vyloučení plateb uskutečněných prostřednictvím internetu by vyžadovalo legislativní úpravu. V blízké době však nelze takovou úpravu očekávat,” říká Janeček.
Nechápu, proč by mělo e-shopům vadit, že vystornují 1/3 plateb, to je přeci problém úředníka se s tím poprat, předpokládám že přijde na kontrolu, zjistí že je to e-shop a příště to řešit nebude.
Chápu, že je to nepříjemné být v hledáčku kontrol, ale pokud člověk dělá vše správně, tak se snad nemá čeho bát. Podvádět proto, aby na mě náhodou nepřišla kontrola mi přijde hloupé.